Новое время

 новости, Украина, эксклюзивные комментарии, аналитика
UA RU

Зачем нашим детям внеклассное образование

В крупнейшем в истории мировом рейтинге общеобразовательных школ Украины заняла 38 место .

Основой рейтинга качества школьного образования, составителем которого является Организация экономического сотрудничества и развития, стали результаты тестирований в 76 странах, принявших участие в исследовании. Место в оценке знаний невысокое.

Освітні експерти і активні гравці на ринку освіти в усьому світі зараз говорять про те, що загальна середня освіта, чи як її ще називають К12, зараз перебуває в глобальній кризі. Зрозуміло, що традиційну освіту треба змінювати. Освітні методики, які були актуальними декілька десятиліть тому, вже не відповідають вимогам та викликам сучасного світу. Саме тому в багатьох країнах світу стартували національні проекти, націлені на реформування освіти та пошук альтернативних освітніх систем. Наприклад, відомий експеримент в фінській школі полягає у відмові від традиційних «запартових» предметів. Натомість фіни запровадили тематичні уроки, в яких одна тема розглядається з різних шкільних предметів. У США наразі відбувається конкурс за ініціативи Лорен Пауел Джобс, дружини Стіва Джобса, ХQ Super  School  Project (серед фіналістів і українська команда), переможець якого отримує 50 млн доларів для реалізації найкращого проекту «нової супершколи».

 

 

Україна теж працює в цьому напрямку. Уряд нещодавно затвердив Концепцію розвитку Нової української школи, в якій закріплено перехід від школи знань до школи компетентностей. І це прорив. Це означає, що школа має давати не стільки знання в чистому вигляді і тренувати пам’ять учнів, скільки розвивати навички та компетентності, необхідні для того, щоб критично осмислювати та застосовувати знання. Вчитель більше не розглядається як лектор та «банк» знань. Тепер він радше ментор та фасилітатор, який направляє учнів, спонукає до пошукової діяльності, дає учням право вибору та право на помилку.

 

Але затвердження на папері – це лише початок довгої багаторічної дороги. Для того, щоб зміни насправді відбулися, а не залишилися тільки на папері, потрібні згода та воля всіх учасників процесу, школи і вчителів зокрема. І для цього необхідно створити умови, в яких вчитель зможе експерементувати з іншими підходами, техніками та методами, змінити свій стиль викладання, перестати контролювати кожен крок учнів, довіритися дітям і повірити, що вони (о диво!) САМІ хочуть навчатися, підзнавати, учитися.

Такою площадкою можуть стати саме школи, запропонувавши учням захопливі позакласні (неформальні) програми після уроків.  Не групу подовженого дня, не традиційний гурток, а програму, яка б доповнювала шкільну програму, при цьому не повторюючи її, в якій учні зможуть не лише повторити матеріал, а виконати проект чи розглянути кейс, в яких вони застосують знання, отримані на уроках, побачать їх прикладну цінність. Діти будуть залишатися після уроків в школі, тому що ЇМ ЦІКАВО, їм надається можливість осмислювати інформацію, критично до неї ставитися, розвивати емпатію, креативність та гнучкість, працюючи в команді над цікавезним кейсом чи проектом.

 

У рамках такої програми діти можуть піти на екскурсію в галерею, під час якої вчитель геометрії покаже що таке перспектива. А хімік запропонує з’ясувати до якого століття належить живопис, як розвивалася хімія та магія фарб. Біолог зупиниться біля портрету, зверне увагу на анатомію і пропорцію обличчя, запропонує намалювати один одного. Наприкінці екскурсії можна поспілкуватися з менеджером галереї, поцікавтися як розраховується вартість квитка, чи багато людей відвідають галереї і чи є цей бізнес рентабельним. І нарешті, діти зможуть не просто тренувати свою пам’ять, а побачити і відчути зв’язки між різним предметами, подивитися на них під різними кутами зору, зрозуміти, як речі насправді працюють в реальному житті.

Саме такий підхід до позаурочного навчання ми хочемо реалізувати в проекті GoCаmp AfterSchool, який ми пілотуємо в Києві та Київській області. Але до вищезгаданого ми ще додаємо іншомовний компонент – іноземного волонтера, який, працюючи як частина команди учнів, виконуючи спільні завдання та активності, заохочуватиме дітей спілкуватися іноземною мовою, дізнаватися про іншу культуру, навчатиме їх толерантності та розуміти, що іншість – це нормально.

У цьому проекті діти мають право вибору, виховуються як вільні особистості і лідери. Їх ніхто не змушує робити те, чого вони не хочуть, вони свідомо обирають напрямок, проекти, виконуть та реалізовують їх самостійно. В GoCаmp AfterSchool вчителі можуть вийти за рамки програм, розправити крила. Вони не вчать, а направляють і допомагають вчитися, вказують напрямок, спонукають критично ставитися до інформації, формувати власну думку, розвиватися відповідно до індивідуальних особливостей учнів, з урахуванням їхнього індивідульного кроку.

Середня освіта потребує змін – це незаперечний факт. Але зміни ці робляться не в міністерських кабінетах і не в Академії педагогічних наук. Зміни в освіти почнуться в школі з вчителя, який зрозуміє, що «метою освіти є не знання, а вміння їх застосовувати».

 

Матеріал підготувала Любов Залюбовська

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев